Monterrey första veckan

 

Efter några dagar extra I Mérida har jag nu spenderat  en vecka i Monterrey och det börjar bli dags för en uppdatering på bloggen. Mérida var trevligt till en början även om jag saknade stranden. Jag åkte på en dagsutflykt till Chichen Itza och strövade omkring i den mysiga staden känd för sina hängmattor. På hostelet träffade jag ett gäng spanjorer som skulle plugga i Mérida och fick äntligen öva min spanska ordentligt. På måndagen vände dock turen för när jag stod på flygplatsen redo att checka in fick jag reda på att mitt flygbolag gått i konkurs och att jag skulle bli tvungen att köpa en ny biljett. Jag bestämde mig för att stanna en dag extra för att se vilka alternativ det fanns för att ta sig till Monterrey. Jag hittade inget billigt sätt att ta mig dit på men blev istället matförgiftad av en gatustånds burrito. Feber och andra otrevliga syntom gjorde att jag fick stanna ännu en natt.





PEfter störtskuren på eftermiddagarna var gatorna fulla med vattenå torsdagen anlände jag äntligen till Monterrey men inte heller det var en särskilt trevlig upplevelse. På bussen in till stan träffade jag en mexikans herre som berättade om hur osäkert det va i staden och oroade sig för mig. Därefter hittade inte taxichaffisen hostelet där Lukas och Jakob bodde för det fanns ingen skylt och grannarna verkade inte känna till det. Taxichaffisen vägrade lämna mig där för att leta och ingen av killarna svarade när jag ringde så det hela slutade med att han fick skjutsa mig till ett hotell i närheten. Vid denna tidpunkt var jag rätt panikslagen och det var första gången under min tid i Mexiko som jag inte kände mig säker.

På hotellet kunde jag använda internet och fick tag på Lukas och Jakob och efter att vi gått ut och ätigt kände jag mig mycket lugnare. Efter några dagar här har jag fått höra mer om läget och det verkar som om att det inte är någon fara så länge man tar det försiktigt med vanligt ”storstadsvett”. Som en mexikansk bekant sa; det är inte utländska studenter som maffian vill ha utan rika mexikaner. Och av de mexikaner jag träffat hittills är det inte någon som egentligen har sett något av oroligheterna. Dessutom rör vi oss mest i två områden utanför staden där universitetets campus ligger och dessa områden känns säkra.

Annars är det en oväntat vacker stad omsluten av höga grönbeklädda berg som man kan bestiga. Staden känns väldigt amerikansk och man tar bilen överallt. Husen och miljön skiljer sig väldigt mycket mellan de rika och fattiga områdena. Vi har varit på många bra restauranger, barer och klubbar och det känns som det kommer finnas mycket att hitta på. Har träffat flera väldigt trevliga mexikaner som hjälpt oss med diverse saker och gett oss skjuts till olika ställen och man känner sig väldigt välkommen här. Dessutom har det börjat välla in utbytesstudenter till EGADE och området jag bor är fullt av studenter så det känns bra.

Appropå boende så har jag flyttat in i ett hus tillsammans med tre italienska EGADE-studenter. Lite synd att de inte är spansktalande men får väl lära mig italienska med! På vår första söndagsmiddag serverades det såklart pasta carbonara och jag fick mycket onda blickar när jag frågade om vi skulle köpa grädde att ha i.. och i förrgår hade vi fest för de internationella EGADE studenter vi träffat, riktigt skoj=)

När det gäller skolan har vi bara haft introduktionsdag och registrering hittills och börjar på riktigt på måndag. Skolbyggnaden är dock väldigt fin och det är många internationella studenter så det är kul. Jag har redan fått mitt schema med lektioner måndag-onsdag, väldigt bra för då kan man gör långutflykter på helgerna.

Ta hand om er där hemma!

Kommentarer
Postat av: Yngve

Hej Katarina



Roligt att höra hur det går för dig att komma igång i Monterrey och att du har hittat en bostad. Bor du och de tre italienskorna i ett hus ensamma eller i en lägenhet i ett större hus? Funkar ditt kort bra nu?



Ser fram mot fler rapporter från Monterrey.



Själv är jag hemma i Uppsala över helgen och Ingela och jag ska gå på kulturnatten i kväll.



Hälsningar



Yngve

2010-09-10 @ 13:56:30
Postat av: Katarina

Hej pappa!



Vi bor i eget hus på två våningar med tre sovrum, två badrum, stort kök och vardagsrum.



Mitt kort funkar bra nu fast ska öppna bankkonto snart för att slippa uttagsutgiften. De från svenska ambassaden va här idag och vi fick en föreläsning om läget. De disskuterar läget men de tror inte att det kommer utföras någon varning om att inte åka hit vilket är bra!



Annars har bokat en resa till León och Guanajato i oktober för det är en stor festival där. Och nästa vecka ska vi troligtvis åka till kusten. Har några dagar ledigt för att det är independence day och dessutom 200 års jubileum i Mexiko!



Hoppas ni hade trevligt på kulturnatten!



Kramar

2010-09-11 @ 00:01:28
Postat av: Martin

Hej lilla syster



Kul att höra att alla äventyr har gått bra och du hittat fram till Monterray.



Många kramar

2010-09-11 @ 08:51:57
Postat av: Maya

Vi får skype snart igen :) Hoppas allt är kanon, kramar!

2010-09-20 @ 19:59:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0