El paradíso – Cancún, Isla Mujeres, Playa del Carmen och Tulum

Så mycket har hänt sen sist så känns som jag har var borta i en evighet. Börjar där jag slutade sist; i Cancún.

Efter en eftermiddags kringströvande allena var jag rätt så sällskapssjuk, så jag blev väldigt glad när jag blev medbjuden till att äta tacos med två australienare. Tacos är väldigt billigt och så mycket godare här! Efter middagen bestämde vi oss för att göra stan. Cancún är väldigt amerikaniserat och fullt av stora nattklubbar och barer. Denna fredagkväll var det The City som gällde, en klubb utformad som en stor grotta. Inträdet va 45 US dollar men då fick man fri bar när man kom in, bara det att det var Ladies night så jag fick även inträdet gratis, en helt ok deal alltså! Inne på klubben trängdes man med allt möjligt; clowner, dansare, maskotar…

Snart är det Mexikos independence day och enligt ryktet ska det vara extra mycket firande i år!

Efter en något seg förmiddag lämnade jag Cancún och den supertrevliga hostelägaren David för att ta färjan över till Isla Mujeres. Ett tag funderade jag på att stanna med mina nyfunna aussie-vänner men så fort jag steg i land på Isla Mujeres insåg jag att gjort rätt val. Jag hade kommit till paradiset. Låga pastellfärgade hus, turkost vatten och vit sand, så vackert! Eftermiddagen spenderades med mumsiga quesedillasmed guaquamole ochslappandes i en hammok på stranden. Hostelet PocNa som jag bodde på var det perfekta hostelet precis vid stranden. Där träffade jag två engelska tjejer och en fransyska(alla reste ensamma från början) som jag kom att hänga med de närmaste dagarna. På hostelet fanns en beach bar mitt på stranden där alla samlades på kvällarna och hängde i hammockarna eller dansade salsa barfota på trädäcket. Kan inte beskriva hur mycket jag älskade det stället!

Dagen efter jag anlänt hängde jag, Celine, Emma och Laurie på stranden hela dagen och bara hade det underbart. Stränderna är så fantastiska och det är inte alls så mycket folk här eftersom det är lågsäsong. På kvällen gick vi ut och åt och sen hamnade vi återigen på hostelets strandbar. En mycket avslappnade dag helt enkelt.
Mumsig pizza med tjejernaJag, Celine, Emma och Laurie i solnedgången

Nästa morgon gick jag och Celine upp kl 6 för att se soluppgången över stranden. Därefter begav vi oss på en båttur för at simma med valhajar! Valhajar är världens största fisk, ca 5-12 meter långa, och där vi var med båten fanns det ca 400 stycken!  Det var så coolt, man kunde simma alldeles bredvid dem och klappa dem och allt. Efter några timmar med valhajarna åkte vi vidare för att snorkla bland korallreven. På vägen såg vi massor av delfiner som hoppade kring båten och en sköldpadda. När vi snorklat fick vi en underbar ceviche med räkor som tillagades direkt på båten. Lite corona, nachos och bra musik på det och det kändes som att livet inte kunde bli bättre.

Efter två nätter på Isla Mujeres begav jag mig till Playa del Carmen. Denna strandstad är enligt guideboken den snabbast växande staden i världen. Lite sorgligt eftersom det betyder att det bara för några år sedan var mer av en genuin by medans det nu är fullt av turister med allt vad det innebär.En natt där var tillräckligt även om jag hade ganska trevligt tillsammans med några norrmän på hostelet.

Nästa morgon begav gav mig till nästa paradis: Tulum! Idag är det min fjärde dag här och det kommer bli svårt att lämna det imorgon. Redan på Collectivon hit träffade jag ett urgulligt Qubeciskt par som jag vandrade runt bland mayaruinerna tillsammans med. Därefter åt vi burritos med den för platsen kända mole,en sås med kakao och chili.

Jag och halva paret från Quebec - Cindy

Mitt hostel här är väldigt speciellt mitt i djungeln med massor av djur och insekter omkring. Trots gigantiska myggbett är något av det bästa med ställen kvällarna som spenderas vid en långbord utomhus tillsammans med de andra hostelgästerna. Har träffat så mycket trevligt folk här från Tyskland, Italien, Wales, Israel, Nya Zeland, Mexiko och Frankrike och det börjar kännas som vi är en familj med hostelägarinnan som allas mamma. I priset inkuderas en underbar frukost med massor med färsk frukt, smothies och plato del día. Dessutom ingår cyklar som vi använder flitigt när vi åker till mayaruinerna, den milslånga paradisstranden(by the way har de spelat in temtation island på den), cenoterna (som är undervattensfloder där man simmar i sötvatten bland grottor i underjorden) eller in till byn för att äta middag. Nu har jag nyss kommit hem från en till underbar dag på stranden i Aktumal, där jag snorklat med sköldpaddor som är över en meter stora och så söta!

En av tyskorna fyllde år så jag fick praktisera mina piñataskills. Övning ger färdighet så gissa vem som hade sönder den tillslut=)Undervattensgrottorna
Tatiana och Greffodd på cykel från hosteletMango, banan, melon, cocos mmmm

Känns riktigt sorgligt att jag ska lämna detta stället imorgon men ska bli spännande att se Mérida och Chíchen Itzá också! Mexiko är verkligen ett fantastiskt land att resa i; enkelt, billigt och gästvänligt! Jag har redan börjat planera resor för den kommande terminen.

Nu är det snart dags för mig och Griffodd att cykla till affären och handla middag. Hoppas ni har det lika bra hemma!=)

Framme!

Så va jag äntligen här!

Efter några få oroliga sovtimmar hemma hos Sara (tack för det gumman och den supermysiga middagen!) lämnade jag ett sovande Göteborg. På första flyget till Frankfurt fick jag sällskap av ett urgulligt indonesiskt-kinesiskt-svenskt par i övre medelåldern som gav mig en ingående lektion i indonesisk nutidshistoria. De hade träffats genom att de båda jobbat på volvo i indonesien på 70-talet. Efter kramar och lycka till på fygplatsen i Frankfurt skildes vi åt för att gå till olika gater och jag var åter ensam. På nästa flyg satt jag bredvid en italienska, vi hade dock lite kommunikationssvårigheter eftersom hon inte pratade engelska, men vi fick fram lite på knacklig spanska och kroppsspråk. Annars va resan ganska tråkig eftersom jag inte hade med mig Euro att köpa hörlurar till filmerna för, riktigt nybörjarmisstag! Så stort tack Maya för det mycket bra boktipset=)

Allt gick väldigt smidigt med att få turistvisum, väska och hitta till bussen mot stan. Det sista tackvare hostelföreståndaren som beskrivigt hur jag skulle göra för att hitta till dem och förbi påträngande taxichaffisar som försökte lura mig att den inte gick på flera timmar(gick efter 5 min). Annars har folk bara varit hjälpsamma hittills. När jag kom till hostelet var jag sjukt trött efter att varit vaken nästan ett dygn så somnade nästan på en gång.

Vaknade av att en full amerikan ramlade ur sin säng och med ett brak in i träskåpen bredvid. Detta var väl ca 5 på morgonen här men med svensk tid närmare 11 så jag va jättepigg. Gick upp och fick mig en peanutbutter-jam sandwish av en australienska som jobbade i receptionen, godare än vad man kunde tro!

Mexiko är varmt! Innan jag åkte hade jag såklart spanat in vädret och var lite orolig för det som kallades "T-storm" och skulle vara praktiskt taget varje dag denna veckan. Än så länge har det bara varit soligt och stekhett med lite spridda, kortvariga duggregn ibland. Så efter några timmar tog jag bussen mig till Cancúns stränder. Hade hört att det skulle vara fullt med amerikaner i Cancún och framförallt i hotellområdet vid stränderna men det var inte så mycket folk över huvudtaget och de flesta verkade vara turistande mexikaner. I en solstol under ett halmparasoll på den vita stranden har jag därefter spenderat några timmar och blickat ut över ett fantastiskt turkost hav med några feta leguaner krypandes en bit bort.

Nu är jag tillbaka på hostelet för lite lunch och sedan tror jag att jag ska spana in downtown Cancún lite mer innan jag imorgon drar till Isla Mujeres. Men för de som var oroliga så vet ni att jag lever nu iallafall=)

Reseblogg?

Hörde att det va bättre med bloggar än resedagböcker, vet inte riktigt varför men i vilket fall hamnade jag här! Så tanken är alltså att bloggen ska handla om min mexikoresa med start om 1,5 vecka(!) för den som vill följa mig...

En liten försmak på mitt mexikanska jag=)

Hörs igen när jag är i Mexiko!