Un mes en México

Har fått lite klagomål på att jag inte skriver så ofta men den som väntar på nått gott...

Nu har jag varit i México i 46 dagar! Börjar kännas som hemma även om varje dag fortfarande känns som ett nytt äventyr. En "vanlig" vecka består av skola mån-ons; Men skolan har kommit igång på riktigt och det är mycket att göra med case, presentationer, projekt, litteraturstudier och prov, mycket mer än jag är van vid. I början var det lite överväldigande men det handlar mest om att va effektiv och inte lägga ner onödigt mkt arbete på grejerna. O alla kurserna jag har är hyffsat roliga så det låter värre än det är! På vardagskvällarna kan man gå till gymmet som man får gratis genom skolan och de har bra arobicsklasser och sånt som liknar de i Sverige förutom att musiken är på spanska, gå på bio för 29 pesos(=18 SEK) eller nått annat. På onsdag börjar helgen med fester och utflykter. Förra veckan hade vi coctailparty på onsdagen, va på Black Eyed Peas-konsert på torsdagen, pluggade och hade vinkväll på fredagen, vandrade i 3000 meter höga berg(dock kom vi inte till toppen pga av att vi behövde tillstånd från en ägare som aldrig kom "Han kommer om 30 min"=mexikan time) och va på poolparty på lördagen och tog det lugnt på söndagen.
Black Eyed PeasI väntan på ägaren.
underhöll oss medan vi väntade
Utöver detta har jag bland annat varit på en weekendutflykt till kuststaden Puerto Vallarta för att fira Mexicos nationaldag. Resan började och slutade lite dåligt men däremellan hade vi det otroligt gött med all inclusive hotel nära stranden. Resan va anordnad av universitetet och vi va 2 fulla bussar med mestadel mexikaner o ca 10 internationella studenter. Mkt skoj!
Denna veckan ska jag vara i Monterrey och förhoppningsvis åka till ett vattenfall, rida uppför ett annat berg och gå på fest på en katamaran. Om en vecka åker jag till Léon för att hälsa på en kompis från när jag reste och gå på Cervantino som är en känd kulturfestival i staden Guanjuato som ska vara mycket vacker och typiskt mexikansk. Förhoppningsvis hinner vi ta en tur till Guadalajara eller Mexico city då också. Veckan efter ska vi åka på en weekend till San Antonio och shoppa billigt och känna på Texasstämningen.
Nu är det dags att plugga lite spanska, har mitt första prov på onsdag. Hoppas ni har det underbart där hemma o äter många kanelbullar idag!

Kommentarer
Postat av: mamma

Så roligt att du har det så bra och lär dig så mycket och får se ett nytt land och dess kultur. Tack för att du delar med dig på bloggen till oss här hemma där hösten har kommit.

Tack för kort från Chichen Itza. Det tog en månad med snigelposten.

Stor kram från mamma

2010-10-06 @ 10:53:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0