Lite nya äventyr

Sitter i bibloteket på EGADE i väntan på att åka o hem o kom på att jag kunde pluggflyta lite genom att skriva något här. Har rest en del sedan sist så kan nog komma på nått att skriva.
Först var jag i León och Guanajuato och hälsade på Tatijana, en tysk-fransk tjej jag träffade när jag reste i början. Hon gör ett internship i León så jag bodde hemma hos henne och hennes pojkvän där. Två dagar åkte vi till Guanajuato som var otroligt fint och mysigt som ni kan se på bilderna nedan.
I Guanajut Cervantino, en årligkulturfestival och vi gick på en Taiwanesisk dansshow för att vara lite kulturella. Vackert men lite långsamt...
Annars var vi på stadsrundvandring i Leon, födelsedagskalas hos en mexicansk vän till Tatijana, konsert och på Lucha libre som är en mexikansk form av brottning.
Sitter
Efter bara tre dagar i Monterrey som snabbt fylldes med plugg, begav jag och 7 andra från EGADE oss till Texas. Att komma över gränsen tog en evighet så när vi kom fram va vi väldigt glada över att få slå oss ner på ett riktigt Texas stake house, mmm..Nästa dag va det shopping från morgon till kväll på en av USAs största outlets, mkt kläder blev det, men det behövdes verkligen eftersom jag inte packat för de kalla nätter som väntar framöver, trodde ju att det alltid va varmt i Mexico. O nu har jag börjar anama den Mexikanska kulturen med att ha jeans o långärmat även när det är 30+ ute..
På kvällen va vi på en cayote ugly club, vääldigt amerikanskt. Söndagen spenderades dregglande i en apple store o sedan promenarande i San Antonio som var riktigt mysigt, framförallt River walken. Insåg att jag saknat lunga parker och folktomma gator, finns inte så mkt sånt i Monterrey.
När vi kom tillbaka till Monterrey fick vi reda på att svenska tidiningar börjat skriva konstiga rykten om att svenskar lämnar Monterrey pga av knarkkriget. Tydligen hade 20 svenskar, som alla verkade va från Jönköping, lämnat Monterrey enligt tidiningarna. Betvivlar att det någonsin funnits så många jönköpingsbor här och av alla svenskar jag träffat har ingen lämnat Monterrey. När det gäller osäkerheten hör man om lite saker då och då men det är inte så illa att jag vill lämna Monterrey, trivs bra här! Dock kommer jag byta campus efter jul för att ta chansen att se något mer av Mexico. Står i valet och kvalet mellan Santa Fe, Mexico City, Puebla o  o har ingen aning om va jag helst vill. Men imorgon ska jag prata med universitet o förhoppningsvis få lite klarhet i vad jag vill...
Förra helgen åkte vi till en "spök-stad" som heter Real de catorce. Ovanför staden finns en övergiven silvergruva som vi red upp till. Enligt guiden övergav man gruvan på grund av att helgonet San Fransico uppenbarade sig i staden och man började en ny business med att sälja ljus istället. Staden ligger på mer än 2700 meters höjd, så det va väldigt kallt på natten. Men det var en mysig, liten stad med några trevliga restauranger och barer och på natten var det en otroligt fin stjärnhimmel staden ligger stort sett mitt ute i öknen.
När vi kom hem på lördagkvällen va det Haloween och vi hamnade på en fest med många roliga kostymer. Därefter va det Dia de muertes som egentligen är större i Mexico, men tyvärr inte i Monterrey.
Mer förra veckan va ett antal biobesök(det är ju så billigt!), svenskmiddag med hemrullade köttbullar mm, mexikansk matlagningskurs hemma hos en familj och det va både gott o trevligt, konstmuseum, utgång i Monterrey och en två dagarstripp till naturreservatet Cuatro Cienegas med vit ökensand, turkosa vattenkällor och unika djur och växtarter. 
Tills slut bästa nyheten denna veckan, att Karin ska komma hit=) Blir en resa ner genom central amerika tillsammans med henne från o med början av december o ca 40 dagar framåt, kommer nog bli grymt kul! Planen är nog att börja i Mexico city och sen ta sig ner så djupt i centralamerika jag hinner och sedan flyga tillbaka till Mexico city o ta mig vidare till mitt nya campus.
Är inget fan av blogg.se längre, bilderna hamnar helt konstigt....
Puss o kram på er där hemma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0